Puisi Moden: Aku Membaca Lagi
Maksud Sajak
|
||
Rangkap
1:
|
Penyajak
melihat ke langit lalu mengamati keagungan Tuhan. Di bawahnya terdapat awan,
tiupan angin yang lembut dan banjaran gunung.
|
|
|
|
|
Rangkap
2:
|
Penyajak
mengamati segala yang ada di langit dan bumi. Terdapat bunyi burung, bunyi
ombak dan pelangi yang mewarnai kehidupan manusia.
|
|
|
|
|
Rangkap
3:
|
Penyajak
melihat dan cuba memahami langit. Penyajak mendapati adanya pokok-pokok yang
tidak teguh, dahan dan ranting terkulai dan daun-daun berguguran sehelai demi
sehelai (simbolik nasib bahasa Melayu yang semakin dipinggirkan di
negaranya).
|
|
|
|
|
Rangkap
4:
|
Penyajak
masih lagi memahami perkara yang tersurat di langit. Penyajak dapat melihat
kesedihan bulan dari bintang (pejuang-pejuang bahasa) yang bersedih kerana
nasib bahasa Melayu yang dipinggirkan oleh bangsanya di tanah air sendiri.
|
|
|
|
|
Rangkap
5:
|
Penyajak
kembali melihat ke langit. Kali ini, penyajak melihat kesedihan langit kerana
nasib bahasa Melayu yang semakin dilupakan anak bangsa.
|
|
|
|
|
Tema
|
||
Huraian:
|
Bahasa
Melayu yang semakin terpinggir dan dilupakan. Contohnya, hal ini berlaku
kerana anak bangsa peribumi makin ghairah menuturkan bahasa lain hingga
melupakan jati diri (identiti diri) yang sebenar.
|
|
|
|
|
Persoalan/ Nilai/ Pengajaran
|
||
Menghargai
|
|
|
Persoalan:
|
Persoalan
menghargai keindahan alam semula
jadi ciptaan Tuhan.
|
|
Nilai:
|
Nilai
menghargai.
|
|
Pengajaran:
|
Ktia
hendaklah menghargai keindahan
alam semula jadi ciptaan Tuhan.
|
|
Contoh:
|
Penyajak
menghargai dan menghayati keindahan alam yang diciptakan oleh Tuhan yang
digambarkan melalui awan yang bergumpal, angin yang berhembus dan banjaran
gunung.
|
|
|
|
|
Prihatin
|
|
|
Persoalan:
|
Persoalan
keprihatinan pejuang bahasa
terhadap nasib bahasa Melayu.
|
|
Nilai:
|
Nilai
keprihatinan.
|
|
Pengajaran:
|
Kita
haruslah prihatin terhadap nasib
bahasa Melayu yang semakin terpinggir.
|
|
Contoh:
|
Penyajak
amat prihatin terhadap nasib bahasa Melayu yang semakin dipinggirkan oleh
masyarakat kini.
|
|
|
|
|
Cinta
akan bahasa Melayu
|
||
Persoalan:
|
Persoalan
cinta akan bahasa Melayu.
|
|
Nilai:
|
Nilai
cinta akan bahasa Melayu.
|
|
Pengajaran:
|
Kita
hendaklah cinta akan bahasa Melayu.
|
|
Contoh:
|
Para
pejuang bahasa yang cinta akan bahasa Melayu berasa sedih melihat nasib
bahasa Melayu yang tidak dimartabatkan.
|
|
|
|
|
Bentuk Sajak
|
||
1.
|
Sajak
ini berbentuk bebas atau tidak terikat.
|
|
2.
|
Sajak
ini terdiri daripada lima rangkap.
|
|
3.
|
Bilangan
barisnya tidak sama:
Rangkap
1 (5 baris)
Rangkap
2 (4 baris)
Rangkap
3 (7baris)
Rangkap
4 (4 baris)
Rangkap
5 (4 baris)
|
|
4.
|
Jumlah
patah kata dalam setiap baris juga tidak sama, iaitu antara 1 hingga 6 patah
kata sebaris.
|
|
5.
|
Jumlah
suku kata dalam setiap baris juga tidak sama, iaitu antara 4 hingga 12 suku
kata.
|
|
6.
|
Rima
akhir sajak ini bebas/ tidak sama:
Rangkap
1: abcde
Rangkap
2: abcd
Rangkap
3: abcadae
Rangkap
4: abcd
Rangkap
5: abcd
|
|
|
|
|
Gaya Bahasa
|
||
Sinkope:
|
Kuselusuri
alam, menekuni kebesaran-Mu, mewarnai kehidupan umat-Mu.
|
|
Personifikasi:
|
Desiran
ombak dan wajah pelangi, dahan dan ranting terkulai, bulan dan bintang menangis
meratapi luka nasib bangsa, menitis air mata langit.
|
|
Repetisi:
|
helai
demi helai
|
|
Inversi:
|
menitis
air mata langit
|
|
Metafora:
|
wajah
pelangi, lantai tanah airku
|
|
|
|
|
Unsur Bunyi
|
||
Asonansi:
|
Iaitu
perulangan vokal ‘u’: kicauan burung.
|
|
Aliterasi
|
Iaitu
perulangan bunyi konsonan ‘d’:
di dalam pohon-pohon kayan rapuh
|
|
|
|
|
Nada
|
||
Huraian:
|
Sajak
ini bernada melankolik. Contohnya, sajak ini menggambarkan perasaan sedih dan
rasa kecewa penyajak terhadap nasib bahasa Melayu yang dipinggirkan oleh anak
bangsa.
|
Comments
Post a Comment