Puisi Moden: Sang Gembala Kuda
Maksud Sajak
|
||
Rangkap
1:
|
Sang
gembala kuada ialah seorang lelaki yang gagah. Berbekalkan keberanian yang
dimilikinya, dia dengan angkuh merembat kuda dengan menggunakan cemeti untuk
menakutkan kuda-kuda itu sambil menghalau kuda-kuda yang sedang berada di
padang segera balik ke kandang.
|
|
|
|
|
Rangkap
2:
|
Sementara
itu, rumput dan jerami merupakan makanan yang lazim terhidang dan akan
dimakan oleh kuda-kuda ketika lapar. Setelah kenyang, kuda-kuda itu tidak
peduli akan nasib mereka dijadikan kuda tunggangan untuk menjejaki kuda-kuda
yang lain.
|
|
|
|
|
Rangkap
3:
|
Dengan
kuasa yang ada padanya dan apabila sesekali bersuara nyaring, sang gembala
kuda begitu berani dan yakin menunggang kuda-kuda itu menempuh segala
rintangan dan kepayahan. Dia bijak menggunakan tipu helahnya dengan
berpura-pura sebagai penyelamat maruah kononnya berjuang atas dasar kebenaran
dan menetang segala penipuan.
|
|
|
|
|
Rangkap
4:
|
Sang
gembala kuda ialah lelaki yang hanya ingin mengetahui kepantasan larian
kudanya tanpa mengambil kira kesengsaraan kuda itu. Sang gembala kuda hanya
mementingkan diri apabila kuda-kuda itu terus ditunggangi berulang-ulang kali
tanpa rasa belas kasihan.
|
|
|
|
|
Tema
|
||
Huraian:
|
Kekuasaan
peniaga kuda dan penganiayaan tenaga haiwan yang dilakukannya terhadap
kuda-kuda tunggangannya. Contohnya, berbekalan kuasa yang dimiliki, dengan
angkuh dan berani, peniaga kuda berjaya menakutkan serta mengawal kuda-kudanya
kembali ke kandang. Peniaga kuda hanya mementingkan diri dan sanggup
menggunakan sepenuh tenaga kuda-kudanya tanpa mempedulikan nasib haiwan
tunggangannya itu.
|
|
|
|
|
Persoalan/ Nilai/ Pengajaran
|
||
Patuh
|
|
|
Persoalan:
|
Persoalan
kepatuhan menurut perintah.
|
|
Nilai:
|
Nilai
kepatuhan.
|
|
Pengajaran:
|
Kita
sewajarnya patuh akan arahan dan
suruhan ketua demi keharmonian sesebuah organisasi.
|
|
Contoh:
|
Sekumpulan
kuda digambarkan patuh akan arahan penjaga kuda.
|
|
|
|
|
Berani
|
|
|
Persoalan:
|
Persoalan
keberanian menempuh cabaran dan
rintangan.
|
|
Nilai:
|
Nilai
keberanian.
|
|
Pengajaran:
|
Kita
mestilah berani menghadapi
berbagai-bagai rintangan tanpa mudah berputus asa.
|
|
Contoh:
|
Penjaga
kuda berani menempuh berbagai-bagai kepayahan dan rintangan sewaktu menjaga
kuda-kuda itu.
|
|
|
|
|
Bijaksana
|
|
|
Persoalan:
|
Persoalan
kebijaksanaan mengeksploitasi
golongan yang lemah.
|
|
Nilai:
|
Nilai
kebijaksanaan.
|
|
Pengajaran:
|
Kita
hendaklah bijak dalam merancang
dan menjalankan tugas dengan baik dan sempurna.
|
|
Contoh:
|
Penjaga
kuda bijak mengawal kuda tunggangannya ketika dia menghalau kuda-kuda itu
masuk ke kandang.
|
|
|
|
|
Tegas
|
|
|
Persoalan:
|
Persoalan
ketegasan dalam memimpin.
|
|
Nilai:
|
Nilai
ketegasan.
|
|
Pengajaran:
|
Kita
haruslah bersikap tegas ketika
menjalankan tugas.
|
|
Contoh:
|
Gembala
kuda mampu mengawal kuda-kuda kerana dia bersikap tegas. Dia menggunakan
kuasa yang ada padanya dan sesekali menggunakan suaranya yang kuat untuk
menakutkan kuda-kuda itu.
|
|
|
|
|
Bentuk Sajak
|
||
1.
|
Sajak
ini berbentuk bebas atau tidak terikat.
|
|
2.
|
Sajak
ini terdiri daripada empat rangkap.
|
|
3.
|
Bilangan
barisnya tidak sama:
Rangkap
1 (5 baris)
Rangkap
2 (5 baris)
Rangkap
3 (11baris)
Rangkap
4 (8 baris)
|
|
4.
|
Jumlah
patah kata dalam setiap baris juga tidak sama, iaitu antara 3 hingga 6 patah
kata sebaris.
|
|
5.
|
Jumlah
suku kata dalam setiap baris juga tidak sama, iaitu antara 8 hingga 13 suku
kata.
|
|
6.
|
Rima
akhir sajak ini bebas/ tidak sama:
Rangkap
1: abcdd
Rangkap
2: abcab
Rangkap
3: aabcccadecc
Rangkap
4: abaabacc
|
|
|
|
|
Gaya Bahasa
|
||
Metafora:
|
cemeti
durjana.
|
|
Personifikasi:
|
Pacuannya
diiring seribu keberanian.
|
|
Hiperbola:
|
dimamahrakus
kala lapar.
|
|
Sinkope:
|
tak peduli nasib diri setelah kenyang.
|
|
Inversi:
|
dan
kuda-kuda itu ditunggangi.
|
|
|
|
|
Unsur Bunyi
|
||
Asonansi:
|
Iaitu
perulangan vokal ‘e’: menentang
semua kebobrokan.
|
|
Aliterasi:
|
Iaitu
perulangan bunyi konsonan ‘d’: ditunggangi dan ditunggangi!
|
|
|
|
|
Nada
|
||
Huraian:
|
Sajakini
bernada sinis. Contohnya, sajak ‘Sang Gembala Kuda’
ini menggambarkan sikap mementingkan diri penjaga kuda dalam menjalankan
tugasnya hingga menganiayai dan mengabaikan soal-soal penjagaan khusus
terhadap haiwan ini.
|
Comments
Post a Comment