Puisi Moden: Gelanggang
Maksud Sajak
|
||
Rangkap
1:
|
Dengan
kebijaksanaan nenek moyang kita kira-kira 50 tahun yang lampau, negara ini
telah berjaya dimerdekakan. Hal ini disebabkan adanya persepakatan antara
kaum di negara ini.
|
|
|
|
|
Rangkap
2:
|
Usaha
memerdekakan negara memerlukan pengorbanan yang besar. Hal inilah yang telah
dilakukan oleh nenek moyang kita sebelum ini. Generasi kini perlulah
bersama-sama mempertahankan kemakmuran dan kedaulatan negara daripada ancaman
luar yang ingin menggugat kestabilan negara. Kedaulatan negara akan dapat
dikekalkan seandainya setiap kaum mengamalkan sikap bersatu padu dan bertoleransi.
|
|
|
|
|
Rangkap
3:
|
Demi
negara tercinta, rakyat hendaklah berani berjuang mempertahankan maruah
negara. Tidak ada sikap tolak ansur terhadap anasir-anasir yang cuba
menggugat keharmonian negara. Sekiranya ada pihak yang cuba mengucar-ngacirkan
negara, mereka perlu ditentang habis-habisan.
|
|
|
|
|
Rangkap
4:
|
Rakyat
diseru agar mengukuhkan perpaduan dan mengelakkan pertelingkahan sesama
sendiri.
|
|
|
|
|
Rangkap
5:
|
Setiap
orang perlu memikul tanggungjawab bagi mempertahankan kedaulatan negara.
Perpaduan yang dipupuk itu akan menyebabkan negara kita menjadi aman dan
seterusnya dihormati oleh negara lain. Sewajarnya, kita mencurahkan sepenuh
ketaatan kepada negara tercinta ini sampai bila-bila.
|
|
|
|
|
Tema
|
||
Huraian:
|
Pentingnya
mempertahankan kedaulatan tanah air kita yang tercinta. Contohnya, usaha dan
perjuangan nenek moyang yang berusaha memerdekakan dan mendaulatkan tanah
wajar dikenang.
|
|
|
|
|
Persoalan/ Nilai/ Pengajaran
|
||
Perpaduan
|
|
|
Persoalan:
|
Persoalan
perpaduan dalam kalangan rakyat
amat penting demi mewujudkan negara yang berdaulat.
|
|
Nilai:
|
Nilai
perpaduan.
|
|
Pengajaran:
|
Kita
haruslah mewujudkan perpaduan
dalam kalangan masyarakat agar kedaulatan negara dapat dikekalkan.
|
|
Contoh:
|
Penyajak
menyatakan bahawa kemerdekaan yang dinikmati kini adalah hasil perpaduan
antara kaum di negara ini.
|
|
|
|
|
Ketaatan
|
|
|
Persoalan:
|
Persoalan
ketaatan kepada negara yang wujud
dalam diri setiap rakyat.
|
|
Nilai:
|
Nilai
ketaatan.
|
|
Pengajaran:
|
Kita
mestilah taat dan setia kepada
negara sebagai tanda kesetiaan yang tidak berbelah bagi.
|
|
Contoh:
|
Penyajak
berpendapat bahawa taat dan setia kepada negara tanpa berbelah bagi merupakan
cara untuk menunjukkan kesetiaan kepada tanah air kita.
|
|
|
|
|
Tanggungjawab
|
|
|
Persoalan:
|
Persoalan
tanggungjawab semua rakyat menjaga
kedaulatan negara daripada ancaman anasir luar.
|
|
Nilai:
|
Nilai
bertanggungjawab.
|
|
Pengajaran:
|
Kita
haruslah bertanggungjawab menjaga
kedaulatan negara daripada ancaman anasir luar.
|
|
Contoh:
|
Penyajak
menyeru semua rakyat supaya memelihara kedaulatan negara dengan penuh
tanggungjawab daripada pihak luar yang cuba memusnahkan negara.
|
|
|
|
|
Cinta
akan negara
|
||
Persoalan:
|
Persoalan
perasaan cinta akan negara tanpa
berbelah bagi.
|
|
Nilai:
|
Nilai
cinta akan negara.
|
|
Pengajaran:
|
Kita
hendaklah memiliki perasaan cinta akan
negara tanpa berbelah bagi.
|
|
Contoh:
|
Perasaan
cinta akan negara perlulah dipupuk dalam diri setiap individu.
|
|
|
|
|
Bentuk Sajak
|
||
1.
|
Sajak
ini berbentuk bebas atau tidak terikat.
|
|
2.
|
Sajak
ini terdiri daripada lima rangkap.
|
|
3.
|
Bilangan
barisnya tidak sama:
Rangkap
1 (5 baris)
Rangkap
2 (8 baris)
Rangkap
3 (7baris)
Rangkap
4 (2 baris)
Rangkap
5 (5 baris)
|
|
4.
|
Jumlah
patah kata dalam setiap baris juga tidak sama, iaitu antara 1 hingga 9 patah
kata sebaris.
|
|
5.
|
Jumlah
suku kata dalam setiap baris juga tidak sama, iaitu antara 3 hingga 21 suku
kata.
|
|
6.
|
Rima
akhir sajak ini bebas/ tidak sama:
Rangkap
1: abccd
Rangkap
2: abacdade
Rangkap
3: abcbcdb
Rangkap
4: abaac
|
|
|
|
|
Gaya Bahasa
|
||
Metafora:
|
gelanggang
keramat.
|
|
Anafora:
|
kita pelihara, kita mempertahankan.
|
|
Hiperbola:
|
Hari
ini kitalah pewaris gelanggang yang terbina dari keringat dan air mata.
|
|
Perlambangan
atau imejan:
|
‘pewaris gelanggang’ bermaksud rakyat di negara ini.
|
|
|
|
|
Unsur Bunyi
|
||
Asonansi:
|
Iaitu
perulangan vokal ‘i’:
sekali
bermain api kelak membinasakan diri sendiri.
|
|
Aliterasi:
|
Iaitu
perulangan bunyi konsonan ‘n’:
elakkan
pertenglingkahan sesama sendiri.
|
|
|
|
|
Nada
|
||
Huraian:
|
Sajak
ini bernada patriotisme. Contohnya, sajak ini menggambarkan persaan cinta
akan negara yang mendalam dalam diri penyajak apabila penyajak menyeru
masyarakat kini mengukuhkan perpaduan sesama sendiri demi mempertahankan
kedaulatan negara.
|
Comments
Post a Comment