Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) Tajuk 69: Kemudahan Awam
SKOP
Jenis-Jenis Kemudahan Awam di Malaysia
(a) Definisinya
- sesuatu yang disediakan oleh kerajaan atau
pihak-pihak lain untuk kemudahan orang ramai tanpa memberikan keistimewaan
kepada sesuatu golongan saja
(b) Jenis-jenisnya
i. Taman bunga atau taman rekreasi
– untuk orang ramai beristirahat atua beriadah
ii. Pondok telefon – terdapat di
serata tempat, khususnya di tempat yang menjadi tumpuan orang ramai seperti di
tepi jalan raya, di kawasan perumahan, di pusat beli-belah, dan sebagainya
iii. Pondok untuk menunggu bas –
disediakan dengan banyaknya oleh pihak kerajaan, pihak swasta, atau individu
tertentu
iv. Tandas awam – terdapat di
kawasan perumahan, di taman rekreasi, di tempat persinggahan (di lebuh raya)
dan sebagainya
v. Jeti untuk menunggu bot atau
feri – dibina di tepi sungai atau di tepi laut
vi. Pondok kecil yang didirikan di
taman-taman rekreasi dan sebagainya bagi memudahkan orang ramai berehat untuk
menghilangkan penat atau berteduh daripada hujan dan panas
vii. Tempat beribadat didirikan di
kawasan yang menjadi tumpuan orang ramai – misalnya, surau yang didirikan di
Hentian Pudu Raya memudahkan orang-orang Islam menunaikan solat
viii. Tong-tong sampah yang
disediakan di kawasan taman rekreasi, pejabat-pejabat kerajaan, dan sebagainya –
menggalakkan masyarakat mementingkan kebersihan
ix. Lampu yang dipasang di
sepanjang jalan utama, khusus di bandar atau di kawasan perumahan – memberikan keselesaan
dan keselamatan kepada masyarakat
x. Jejantas untuk memudahkan orang
ramai menyeberang jalan
Sikap dan Tanggungjawab Masyarakat terhadap
Kemudahan Awam
-
Menjaga dan menggunakan
kemudahan awam dengan sebaik-baiknya – yakni tidak merosakkannya atau
menggunakannya mengikut keperluan saja
-
Menjaga kebersihan kemudahan
awam seperti menjaga kebersihan harta benda sendiri – misalnya, membuang sampah
sarap di tempat yang disediakan
-
Sentiasa memastikan bahawa
kemudahan awam yang didirikan itu dapat berfungsi dengan baik, yakni tidak
membahayakan sesiapa saja yang menggunakannya
-
Melaporkan masalah yang
dihadapi berikutan penggunaan kemudahan awam kepada pihak-pihak yang berkenaan –
misalnya hal tentang kerosakan, kecurian, dan sebagainya
Permasalahan Berkaitan dengan Kemudahan Awam
-
Di sesetengah tempat, kemudahan
awam tidak disediakan atau jika disediakan kemudahan tersebut tidak cukup
-
Wujudnya golongan yang tidak
bertanggungjawab terhadap kemudahan awam – misalnya, mereka merosakkan telefon
atau perhentian bas, menconteng dinding tandas awam, dan mencuri peralatan
tertentu yang disediakan di taman
-
Sesetengah pengguna tidak
menggunakan kemudahan awam yang disediakan kerana kononnya kemudahan tersebut
tidak praktikal, misalnya banyak yang tidak menggunakan jejantas – hal ini
menimbulkan pembaziran dan merugikan
-
Pembinaan kemudahan awam yang
tidak berkualiti dan mudah rosak – hal ini mungkin berpunca daripada
penyelewengan wang yang diperuntukkan untuk tujuan pembinaan tersebut –
menimbulkan bahaya
-
Setengah-setengah anggota
masyarakat menjadikan kemudahan awam yang tertentu sebagai harta peribadi –
misalnya, kemudahan telefon awam yang disediakan di kawasan rumah orang kampung
kadang-kadang sukar digunakan oleh orang lain
Comments
Post a Comment