Pendidikan Moral ~ Bidang Pembelajaran 6: Demokrasi
Unit 29
|
|
Nilai
|
Mematuhi Peraturan dan Undang-undang
|
Definisi
|
Menerima dan mematuhi
peraturan dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan di
mana seseorang itu berada.
|
Contoh Kata Huraian
|
|
patuh/ akur pada peraturan dan undang-undang
|
|
tidak melanggar peraturan dan undang-undang supaya
tidak dihukum
|
Unit 30
|
|
Nilai
|
Kebebasan Bersuara
|
Definisi
|
Kebebasan berucap dan mengeluarkan
buah fikiran mengikut batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman.
|
Contoh Kata Huraian
|
|
bebas bercakap apa-apa tetapi ada batasan
|
|
bebas berucap tetapi tidak menyatakan orang/ menghina
orang/ mencemarkan nama orang/ melanggar undang-undang
|
|
bebas memberi idea dengan adanya batasan
|
|
memastikan isu-isu sensitive seperti isu perkauman/
agama tidak disentuh
|
Unit 31
|
|
Nilai
|
Kebebasan Beragama
|
Definisi
|
Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan
agamanya seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia (Perlembagaan
Persekutuan).
|
Contoh Kata Huraian
|
|
bebas memilih membentuk agama sendiri
|
|
bebas mempraktikkan aktiviti agama sendiri
|
|
tiada larangan menganuti agama
|
Unit 32
|
|
Nilai
|
Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara
|
Definisi
|
Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti
pembangunan negara dengan mematuhi peraturan, undang-undang dan
Perlembagaan Malaysia.
|
Contoh Kata Huraian
|
|
bersedia melibatkan diri dalam pembangunan masyarakat
|
|
membangunkan negara
|
|
menyertai program/ aktiviti untuk memajukan negara
|
|
menyahut program/ dasar kerajaan
|
|
menyumbang tenaga, wang dan masa dalam pembangunan
negara
|
Unit 33
|
|
Nilai
|
Sikap Keterbukaan
|
Definisi
|
Bersedia memberi dan menerima
pandangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan
kebenaran fakta dan norma masyarakat Malaysia.
|
Contoh Kata Huraian
|
|
sanggup menerima kritikan orang dengan hati yang
terbuka
|
|
boleh memberi pandangan dan kritikan yang membina
|
|
tidak berasa marah apabila dikritik
|
|
orang sanggup memperbaiki/ mengakui kesilapan
|
|
sanggup mendengar dan menerima pandangan orang
|
Comments
Post a Comment