Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) Tajuk 32: Amalan Membaca
SKOP
Sikap Membaca di Kalangan
Masyarakat Malaysia
(a) Sikap membaca
a. Tidak menggalakkan – amat
membimbangkan
b. Secara purata setiap
rakyat Malaysia membaca satu halaman buku setiap tahun (sumber: Dewan
Masyarakat, Julai 1992)
c. Tahap pembacaan
masyarakat negara ini masih rendah, khususnya terhadap bahan bacaan dalam
bahasa Melayu
d. Yang merunsingkan kini
bukanlah semata-mata kurangnya minat membaca buku dalam bahasa Melayu tetapi
yang nyata ialah kurangnya tabiat membaca di kalangan masyarakat yang dikatakan
terpelajar
e. Banyak pelajar yang
membaca kerana peperiksaan – tabiat membaca tidak diteruskan selepas tamat
pengajian
(b) Beberapa sebab utama kurangnya minat membaca
a. Belum wujud tradisi
membaca di kalangan masyarakat untuk dijadikan ikutan – tidak ada contoh atau
suasana “membaca” untuk merangsang minat individu, baik dalam keluarganya,
mahupun dalam masyarakat
b. Media elektronik mengalih
minat dan tabiat mengisi masa lapang di kalangan masyarakat – lebih banyak yang
gemar menonton daripada yang gemar membaca
c. Sikap ambil mudah
terhadap pembacaan – tidak mahu membebankan fikiran dan menumpukan perhatian
yang padu terhadap sesuatu yang dibaca
d. Lain-lain – tidak ada
galakan daripaada ibu bapa – sistem pendidikan yang mengongkong, bahan bacaan
berat dan sukar difahami, kurangnya tempat untuk bacaan, dan harga buku yang
mahal
Usaha Memupuk Minat
Membaca di Kalangan Masyarakat
(a) Peranan ibu bapa
a. Perilu menggalakkan
anak-anak membaca
b. Perlu menunjukkan contoh
– amalkan tabiat gemar membaca
c. Menyediakan kemudahan
untuk anak-anak membaca – menyediakan ruang bacaan di rumah – membelikan
anak-anak buku atau majalah yang bermutu – membawa anak-anak ke pameran buku
d. Berbincang dengan
anak-anak tentang buku yang dibaca
e. Memaksa anak-anak membaca
sehingga tradisi membaca menjadi suatu hobi
(b) Peranan guru/ sekolah
a. Menyediakan bahan bacaan
yang sesuai di perpustakaan
b. Menyediakan program,
kegiatan, kempen untuk menggalakkan pelajar meminjam dan membaca buku
c. Menganjurkan Hari Buku
sekali atau dua kali setahun
d. Menganjurkan pertandingan
yang berkaitan dan memberikan insentif
e. Bersikap kreatif supaya
pelajar merasakan bahawa membaca itu menyeronokkan, memuaskan, dan bermanfaat
(c) Peranan kerajaan dan swasta
a. Perlu menggiatkan kempen
– menggalakkan pesta buku, pameran buku, ekspo buku
b. Perlu membanyakkan
perpustakaan – perpustakaan bergerak
c. Pihak perpustakaan harus
menggiatkan peranan mereka – menggalakkan pembacaan
d. Perlu mengurangkan cukai
import terhadap bahan bacaan yang bermutu yang diterbitkan di luar negeri –
harga buku ini perlu dikurangkan
e. Perlu mewajibkan
kakitangan kerajaan dan swasta membaca khususnya untuk penilaian prestasi
tahunan dengan berasaskan piawaian yang dicadangkan
f. Memberikan subsidi bahan
bacaan kepada pelajar daripada keluarga yang kurang berkemampuan
g. Perlu menggalakkan
penerbitan buku-buku bermutu oleh syarikat penerbitan
Faedah Membaca
-
Membaca jambatan ilmu – pelbagai ilmu pengetahuan dapat
diperoleh dengan mengamalkan tabiat membaca – memperkaya khazanah ilmu
-
Meningkatkan daya fikir seseorang – dapat mengenal
sesuatu yang tidak difahami atau tidak diketahui
-
Memajukan diri dan meningkatkan kemahiran atau kepakaran
dalam sesuatu bidang yang diceburi
-
Dapat dijadikan tabiat untuk mengisi masa lapang dengan
cara yang berfaedah
-
Dapat memperoleh keseronokan, hiburan, kepuasan, dan ilmu
pengetahuan
-
Dapat menyampaikan ilmu yang dibaca/ pengetahuan yang
diperoleh daripada bahan bacaan kepada orang lain
-
Cara atau kaedah untuk menenangkan fikiran dan
mengurangkan bebanan terhadap fikiran
Comments
Post a Comment