Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) Tajuk 36: Isu Pendidikan
SKOP
Perkembangan Pendidikan di Malaysia
Perkembangan Pendidikan di Malaysia
(a) Sebelum merdeka
a. Tidak mempunyai satu
dasar pendidikan yang umum bagi semua kaum kerana British berpegang pada dasar
pecah dan perintah
b. Pihak swasta dan
pertubuhan mubaligh memberikan sumbangan terhadap pendidikan
c. Terdapat lima sistem
persekolahan
i.
Sistem persekolahan Melayu – dikendalikan oleh kerajaan
British
ii.
Sistem persekolahan Inggeris – dikendalikan oleh kerajaan
British dan pertubuhan mubaligh Kristian
iii.
Sistem persekolahan Cina – dikendalikan oleh masyarakat
Cina
iv.
Sistem persekolahan Tamil – dikendalikan oleh masyarakat
India
v.
Sistem persekolahan pondok – dikendalikan oleh para ulama
(b) Selepas merdeka
a. Terbentuknya satu sistem
Pendidikan Kebangsaan – pendidikan dianggap sebagai alat untuk mencapai
perpaduan dan semua kaum diberi peluang pendidikan yang seimbang
i.
Laporan Razak 1956
1. Dasar Pelajaran
Kebangsaan – bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar – bertujuan menyatukan
murid-murid dari semua kaum menerusi suatu sistem pendidikan yang sama
2. Kementerian Pendidikan –
bertanggungjawab terhadap kawalan dan pentadbiran pendidikan
3. Sukatan Pelajaran –
digunakan sukatan yang sama di semua sekolah
4. Perkhidmatan Perguruan –
para guru diberi latihan yang sama di Maktab Perguruan
ii.
Penyata Rahman Talib 1960
1. Satu jawatankuasa untuk
menyemak semula dasar pendidikan kebangsaan
2. Membuat syor-syor dengan
tujuan memperbaiki pelaksanaan pendidikan
3. Pendidikan peringkat
rendah diberikan kepada semua murid dan terbahagi kepada sekolah berpengantar
bahasa Melayu (Sekolah Rendah Kebangsaan) dan sekolah berpengantar bukan bahasa
Melayu (Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan)
4. Pendidikan peringkat
menengah – sekolah bantuan penuh kerajaan dan sekolah persendirian
iii.
Pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) 1983
1. Menegaskan kemahiran asas
3M (membaca, menulis, dan mengira)
2. Menggantikan peperiksaan
Penilaian Darjah Lima dengan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR)
iv.
Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
1989
1. Digubal berasaskan
Falsafah Pendidikan Negara, iaitu
mengusahakan pembinaan insan yang seimbang dan harmonis
2. Menegaskan kesepaduan
unsur rohani/ emosi/ jasmani/ intelek
3. Menyediakan pendidikan
umum tanpa pengkhususan
4. Menggantikan SRP dengan
PMR
Masalah Pendidikan di
Malaysia
(a) Masalah rumitnya proses mentadbirkan dan merancang
pendidikan sebagai kesan perkembangan pesat pendidikan – pendidikan adalah
suatu proses yang berkembang dan dipengaruhi oleh unsur-unsur luar – apabila
timbul teknik-teknik pengajaran yang baru maka guru harus diberi pendedahan dan
latihan
(b) Masalah disiplin di kalangan pelajar – mengganggu proses
pengajaran dan pembelajaran di sekolah
(c) Masalah memperseimbangkan pendidikan yang bercorak
vokasional dan teknikal dengan pendidikan yang bercorak akademik
(d) Masalah pendidikan yang terlalu berorientasikan
peperiksaan – seharusnya membekalkan ilmu pengetahuan yang secukupnya dan
melengkapkan individu, sesuai dengan alam pekerjaan
(e) Masalah kekurangan pendidik yang berwibawa, khususnya di
institusi pengajian tinggi sehingga memaksa pengambilan pensyarah dari luar
negeri
(f) Masalah kekurangan
institusi pengajian tinggi untuk menampung permintaan pelajar yang kian
meningkat – menyebabkan banyak pelajar yang ke luar negeri untuk melanjutkan
pelajaran
(g) Masalah kekurangan buku-buku ilmiah dalam bahasa Melayu,
khasnya pada peringkat pengajian tinggi
(h) Masalah kewangan untuk menanggung perbelanjaan penggunaan
teknologi pendidikan di sekolah dan di institusi pengajian tinggi
Pentingnya Pendidikan
(a) Mewujudkan perpaduan kaum dan menghapuskan polarisasi
kaum – semua aktiviti pengajaran dan pembelajaran, termasuk aktiviti
kokurikulum menekankan unsur-unsur perpaduan dan mengikis prasangka perkauman
yang dapat menyebabkan perpecahan
(b) Menyemai perasaan cinta akan negara melalui aktiviti
pengajaran dan pembelajaran, aktiviti kokurikulum, dan budaya sekolah
(c) Membentuk manusia yang berdisiplin dan beradab sopan
melalui penerapan nilai-nilai yang murni dan mulia – menghindarkan diri
daripada gejala negatif
(d) Memungkinkan lahirnya insan dan masyarakat yang berilmu
pengetahuan, bertanggungjawab, dan berkebolehan untuk mencapai kebahagiaan diri
sendiri serta memberikan sumbangan kepada pembangunan dan kemakmuran negara
(e) Menyumbang kepada perkembangan ekonomi negara – semakin
banyak yang mendapat pendidikan, kemahiran dan produktiviti
Comments
Post a Comment