Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) Tajuk 38: Kebudayaan
SKOP
Kebudayaan Pelbagai Kaum
di Malaysia
(a) Kebudayaan termasuk dalam erti peradaban yang meliputi
segala kebiasaan atau adat resam, tradisi, nilai, kehalusan, budi atau tata
susila, perkembangan ilmu pengetahuan, dan kesinian yang dipengaruhi serta
mempengaruhi kehidupan manusia
(b) Kebudayaan kaum Melayu
a. Berbahasa Melayu dan
beragama Islam
b. Kebanyakannya mendiami
kawasan luar bandar dan banyak melibatkan diri dalam kegiatan pertanian – kini
mulai berubah dengan berhijrah ke bandar dan terlibat dalam kegiatan
perniagaan, perdagangan, perindustrian, perbankan, dan sebagainya
c. Hari-hari perayaannya ada
hubungannya dengan agama Islam seperti Hari Raya Aidilfitri, Hari Raya
Aidiladha, dan sebagainya
d. Antara beberapa tariannya
ialah tarian inang, zapin, ronggeng, dan sebagainya
(c) Kebudayaan kaum Cina
a. Berbahasa Tionghua yang
terdiri daripada beberapa loghat seperti Kanton, Hakka, Hokkien, Teochew, dan
sebagainya
b. Mempercayai ajaran
Kung-fu-tze (Confucius) dan Lao-tse dan ada yang menganut agama Buddha serta
Kristian
c. Kebanyakannya mendiami
kawasan bandar dan banyak terlibat dalam kegiatan perniagaan, perdagangan,
perindustrian, perbankan, dan sebagainya
d. Antara hari perayaannya
ialah Tahun Baru Cina, Ceng Beng, perayaan Kuih Bulan, perayaan Tanglung, dan
sebagainya
e. Antara beberapa tariannya
ialah tarian singa, tarian naga, dan sebagainya
(d) Kebudayaan kaum India
a. Berbahasa Tamil dan ada
juga yang berbahasa Malayalam dan Telegu
b. Kebanyakannya beragama
Hindu tetapi ada juga yang beragama Kristian dan Islam
c. Antara hari perayaannya
ialah Deepavali, Thaipusam, dan sebagainya
d. Banyak terlibat dalam
kerja-kerja perladangan, perniagaan, perundangan, dan sebagainya
Konsep Kebudayaan
Kebangsaan
(a) Kebudayaan mempunyai kemungkinan untuk berubah corak menurut
sesuatu kebiasaan yang mempengaruhi corak kebudayaan itu
(b) Perubahan corak kebudayaan ini dapat dirancang dan
berlaku perlahan-lahan menurut kemahuan seluruh anggota masyarakat tanpa
dipaksa-paksakan
(c) Kebudayaan kebangsaan berlaku apabila proses asimilasi
secara pengaruh-mempengaruhi terjadi di antara kebudayaan-kebudayaan yang
berlainan di negara ini
(d) Proses asimilasi ini boleh berlaku dalam kesenian,
pergaulan hidup, dan sebagainya
(e) Dasar Pelajaran Kebangsaan menjadi batu asas untuk tapak
dan tempat tegaknya kebudayaan kebangsaan
(f) Bahasa Melayu pula
menjadi teras pada pertumbuhan kebudayaan kebangsaan – segala unsur dalam
pelbagai kebudayaan yang berbeza-beza dapat berpadu dalam kebudayaan kebangsaan
melalui bahasa kebangsaan, yakni bahasa Melayu
(g) Sesuatu yang diterima sebagai kebudayaan kebangsaan
mestilah tidak bercanggah dengan ajaran Islam
Pengaruh Luar dalam
Kebudayaan
(a) Secara jelas dipengaruhi oleh agama dan kepercayaan
Hindu, agama Islam, dan pengaruh Barat
(b) Pengaruh penjajah seperti Portugis, Belanda, dan Inggeris
serta kaum-kaum pendatang turut dapat dikesan
(c) Pengaruh agama Hindu dan kemudiannya pengaruh agama Islam
ternyata sekali dalam pelbagai amalan dan pantang larang, adat istiadat, bidang
kebahasaan dan kesusasteraan, dan sebagainya
(d) Bahasa yang digunakan telah berkembang pesat dengan
kemasukan kata-kata asing sejajar dengan perkembangan ilmu, sains, dan
teknologi
(e) Cara berpakaian yang tradisi diubahsuaikan; begitu juga
cara berpakaian sehari-hari yang dipengaruhi oleh pelbagai fesyen semasa
(f) Corak pergaulan semakin
bebas, antara kaum dengan kaum yang lain, antara lelaki dengan wanita
(g) Aspek hiburan turut mengalami perubahan kerana
dipengaruhi pelbagai unsur luar – alat-alat untuk persembahan muzik dan
nyanyian ditambahkan, tarian-tarian diubahsuaikan, dan sebagainya
Comments
Post a Comment