Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) Tajuk 39: Nilai-nilai Murni
SKOP
Usaha Memupuk Nilai-nilai Murni
Usaha Memupuk Nilai-nilai Murni
(a)Di peringkat sekolah, usahanya kian teratur dan terancang
– sistem pendidikan negara kini mengutamakan nilai-nilai murni dengan mengubah
kurikulum dalam KBSR dan KBSM
(b) 16 nilai murni diperkenalkan di sekolah melalui
pengajaran dan pembelajaran di alam persekolahan – nilai-nilai murni tersebut
ialah baik hati, berdikari, berhemah tinggi, hormat-menghormati, kasih sayang,
keadilan, kebebasan, keberanian, kebersihan fizikal dan mental, kejujuran,
kerajinan, kerjasama, kesederhanaan, kesyukuran, rasional, dan semangat
bermasyarakat
(c) Di peringkat umum, kerajaan menganggap serius terhadap
pemupukan nilai-nilai murni – melancarkan kempen “Masyarakat Penyayang” untuk
membangkitkan kesedaran masyarakat
(d) Agensi-agensi kerajaan dan sektor swasta, termasuk pihak
media, turut berperanan – menganjurkan kegiatan seperti bergotong royong
membersihkan kawasan kediaman, menganjurkan majlis keramaian seperti Hari
Keluarga, dan sebagainya untuk memupuk dan menyemai nilai-nilai murni di
kalangan anggota masyarakat
Pentingnya Mempunyai
Nilai-nilai Murni
(a) Individu dan masyarakat yang mengamalkan nilai-nilai
murni akan mempunyai budi pekerti yang mulia dan akan dihormati
(b) Penghayatan terhadap nilai-nilai murni memungkinkan
individu membuat pertimbangan sendiri secara rasional – senantiasa melakukan
sesuatu berlandaskan prinsip-prinsip moral dan peraturan
(c) Pelbagai gejala sosial yang negatif dan menyesatkan dapat
dihindarkan atau dikurangkan – kehidupan masyarakat menjadi lebih tenteram dan
sentosa
(d) Masyarakat yang berperibadi mulia dan berdisiplin dapat
memberikan sumbangan yang lebih bermakna dalam usaha-usaha pembangunan – negara
dapat mencapai kemajuan dan kemakmuran dengan cepat
(e) Imej negara di mata dunia meningkat – negara akan
dipandang tinggi dan dihormati oleh negara-negara lain
Nilai Murni di Kalangan
Masyarakat Hari Ini
(a) Penghayatan terhadap nilai-nilai murni belum mencapai
tahap yang dihendaki – meliputi pelbagai golongan dalam masyarakat
(b) Ibu bapa mengabaikan tanggungjawab terhadap anak-anak –
berlakunya gejala keruntuhan akhlak seperti penyalahgunaan dadah, kegiatan
maksiat dan jenayah, melepak, dan sebagainya
(c) Ada pula ibu bapa dan anggota-anggota keluarga yang
bertindak kejam terhadap anak-anak serta sanak-saudara – berlakunya kes-kes
penderaan kanak-kanak, perogolan, dan sebagainya
(d) Muda-mudi lemah pegangan agamanya – keruntuhan moral
berlaku di kalangan mereka – mudah terpengaruh oleh gejala-gejala negatif
seperti penagihan dadah, pergaulan bebas tanpa batas, dan sebagainya
(e) Pemimpin-pemimpin masyarakat menyalahgunakan kuasa,
melakukan pecah amanah dan rasuah, terlibat dalam skandal yang memalukan, dan
sebagainya – menggambarkan betapa lemahnya pegangan mereka terhadap nilai-nilai
murni
(f) Kesedaran tentang
pentingnya menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni di kalangan
anggota-anggota masyarakat memang wajar ditingkatkan
Comments
Post a Comment