Usaha-Usaha Memajukan Industri Kraf Tangan



Malaysia merupakan sebuah negara yang kaya dengan pelbagai hasil kraf tangan tempatan. Keunikan hasil kraf tangan Malaysia amat digemari oleh masyarakat tempatan. Mereka biasanya membeli produk kraf tangan sebagai cenderamata ketika pulang ke negara mereka. Secara tidak langsung, industri kraf tangan mampu menjana pendapatan pengusaha produk kraf tangan. Oleh itu, pelbagai langkah perlu dilakukan bagi memastikan industri kraf tangan ini terus dijalankan dan mendapat perhatian orang ramai.

Bagi penghasilan kraf tangan yang mempunyai budaya tempatan danberkualiti tinggi, pihak pengusaha kraf tangan disarankan untuk mengikuti bengkel kraf tangan. Pihak pengusaha dapat mengasah bakat sedia ada agar menghasilkan kraf tangan yang kreatif dan lebih bermutu tinggi. Para belia yang berminat akan didedahkan dengan pelbagai teknik membuat pelbagai hasil kraf tangan seperti bakul, tudung saji, mencanting batik, menenun songket dan sebagainya. Pendedahan yang diberikan secara tidak langsung mampu memupuk minat belia terhadap industri kraf tangan, bak kata pepatah tak kenal maka tak cinta.

Bagi memastikan kraf tangan yang mampu bersaing di pasaran, pihak terbabit disarankan agar mewujudkan pusat pengumpulan hasil kraf tangan bagi setiap negeri. Dengan itu, hasil kraf tangan itu dapat dipasarkan ke seluruh negara hingga ke pasaran antarabangsa. Oleh sebab itu, para pengusaha kraf tangan dapat menambah pendapatan mereka dan menaikkan semangat mereka untuk menghasilkan kraf tangan yang lebih berdaya saing dan bermutu tinggi.

Seterusnya, para pengusaha kraf tangan juga perlu diberikan bantuan modal daripada kerajaan. Dalam hal ini, kerjasama institusi kewangan amatlah dialu-alukan dengan memberikan bantuan kewangan kepada pengusaha kraf tangan bagi memudahkan mereka membeli bahan yang diperlukan dalam penghasilan kraf tangan. Pinjaman ataupun dana boleh disalurkan melalui Perbadanan Kraf Tangan Malaysia bagi memantau pengeluaran dan penjualan kraf tangan. Melalui cara ini, para pengusaha akan lebih inovatif dan produktif dalam menghasilkan kraf tangan.


Kesimpulannya, industri kraf tangan mampu menjana pendapatan rakyat dan negara. Generasi muda perlu dibimbing dalam penghasilan kraf tangan kerana produk-produk ini ialah warisan turun-temurun kepada generasi muda, bak kata pepatah tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas.

Comments

Unknown said…
πŸ‘πŸ‘
Ipan said…
Mmg gempuok la geng
Unknown said…
Ayat yg gramatis
Anonymous said…
saya khawatir ketika saya akan membeli rumah saya dengan nilai kredit buruk saya. saya ditolak pinjaman dari bank saya dan tidak bisa mendapatkannya. Saya menjelaskan kepada seorang teman, dia kemudian memperkenalkan saya kepada pria terhebat sepanjang masa pedro jerome. saya menjelaskan masalah saya kepadanya dengan mengirim teks ke suratnya dan dia membantu saya menyelesaikan semuanya dalam waktu 3 hari kerja. dia memberi saya pinjaman 400,000.00 euro untuk membayar rumah saya di mana saya juga digunakan untuk mengembangkan bisnis saya juga. semoga Tuhan memberkatinya! Anda dapat mengajukan pinjaman cepat dari mr pedro jerome yang bekerja dengan sekelompok investor .. dia penyihir yang dibicarakan semua orang di seluruh internet .. hubungi dia melalui surat di mr pedro pedroloanss@gmail.com. nomor whatsapp: +18632310632.

Popular posts from this blog

Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) Tajuk 9: Industri Pelancongan

Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) Tajuk 65: Alam Sekitar

Kebaikan dan Keburukan tentang Robot Kini