Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) Tajuk 12: Pengiklanan
SKOP
Isu-isu tentang
Pengiklanan
(a) Maksud iklan – cara memberitahukan maklumat mengenai
sesuatu barangan atau perkhidmatan kepada pengguna
(b) Isu tentang iklan:
a. Pencemaran bahasa dalam
iklan – khususnya pada papan tanda dan iklan dalam media massa
b. Eksploitasi peranan
wanita dalam iklan – wanita digambarkan seperti hanya layak melakukan
kerja-kerja cuci-mencuci, dikaitkan dengan barangan tertentu, tidak intelek
c. Eksploitasi tubuh wanita
– tubuh wanita dalam keadaan mencolok mata digambarkan dalam iklan biarpun
tiada kaitan dengan barang yang diiklankan – misalnya barang-barang alat ganti
kereta dan kalendar
d. Eksploitasi pemikiran
kanak-kanak – kanak-kanak digambarkan terlalu asyik, leka atau ingin akan
sesuatu barang yang diiklankan
Pengaruh Iklan
(a) Kebaikan iklan
a. Pengguna dapat mengetahui
maklumat mengenai barangan atau perkhidmatan dan tempat untuk mendapatkannya
b. Membantu pengguna membuat
pilihan
c. Membantu pengguna
merancang perbelanjaan
d. Pendapatan daripada iklan
menurunkan kos majalah dan surat khabar – pengguna tidak perlu berbelanja lebih
e. Pendapatan daripada iklan
memungkinkan stesen televisyen menyiarkan rancangan yang lebih baik kepada
pengguna
(b) Keburukan iklan
a. Mempengaruhi pengguna
supaya berbelanja lebih – pembaziran – membeli sesuatu yang mungkin tidak
penting dan tidak diperlukan – misalnya alat-alat solek, wangi-wangian,
aksesori kecantikan yang mahal-mahal
b. Merosakkan pemikiran
kanak-kanak – mendesak ibu bapa membeli sesuatu yang diiklankan biarpun tidak
mampu
c. Menggalakkan pemakanan
makanan ringan yang tidak berkhasiat atau yang berbahaya kepada kesihatan
d. Memperdaya pengguna –
membeli sesuatu yang mungkin indah khabar daripada rupa; yang mahal tetapi
tidak berkualiti
e. Mempengaruhi pengguna
berbelanja lebih daripada kemampuan – lebih suka bergaya atau berlagak kaya
f. Mempengaruhi pengguna
mengambil sesuatu yang berbahaya – misalnya rokok dan arak
Kesesuaian Iklan
(a) Tujuan iklan
a. Untuk memperkenalkan
barangan atau perkhidmatan kepada pengguna dengan jujur
b. Untuk memujuk dan
menggalakkan pengguna membeli sesuatu barangan atau menggunakan membeli sesuatu
barangan atau menggunakan sesuatu perkhidmatan yang baik/ berkualiti
c. Memberikan pengetahuan
tentang maklumat penting kepada orang ramai
d. Tidak berunsurkan
penipuan, eksploitasi wanita, kanak-kanak, dan sebagainya
e. Tidak mengelirukan
f. Tidak menyebabkan
pengguna mementingkan jenama
g. Tidak menyebabkan
pengguna berbelanja lebih kerana membeli barangan dan perkhidmatan yang tidak
perlu
(b) Ketidaksesuaian iklan
a. Banyak iklan yang
bertentangan dengan maksud iklan yang sebenarnya misalnya:
i.
Iklan roko seperti Dunhill – menaja rancangan sukan –
bertentangan dengan mesej yang hendak disampaikan – rokok memudaratkan
kesihatan – sukan pula adalah untuk kesihatan
ii.
Iklan kereta – tidak menonjolkan kecanggihan kereta
tetapi lebih menonjolkan kecantikan bentuk tubuh wanita
iii.
Iklan makanan ringan – lebih banyak mendatangkan
kkemudaratan kepada kesihatan kanak-kanak daripada mendatangkan kebaikan –
mengganggu selera kanak-kanak atau kanak-kanak mungkin mengalami sakit perut
apabila memakan makanan tersebut
Comments
Post a Comment