Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) Tajuk 17: Gotong-Royong/ Kerjasama
SKOP
Kebaikan Amalan
Gotong-royong
-
Mewujudkan perpaduan
-
Sesuatu pekerjaan yang besar dan sukar akan menjadi lebih
mudah dan ringan untuk dilaksanakan
-
Menjimatkan masa dan tenaga
-
Mewujudkan persefahaman dan kemesraan di kalangan anggota
masyarakat
-
Mewujudkan suasana yang harmoni dan hormat-menghormati
-
Pertahanan negara menjadi kukuh
Amalan Gotong-royong pada
Hari Ini
(a) Di kampung
a. Amalan gotong-royong
masih teguh di kalangan masyarakat di kampung masih diamalkan – mementingkan
perpaduan dan perkongsian (berat sama dipikul, ringan sama dijinjing)
b. Memang lumrah masyarakat
kampung yang hidup tolong-menolong secara sukarela
c. Hubungan antara jiran
masih kukuh dan kemesraan antara jiran masih terjalin
d. Beberapa contoh amalan
gotong-royong di kalangan masyarakat kampung ialah ketika bersawah padi,
mendirikan rumah, surau atau masjid, membina jalan raya dan jambatan,
mengadakan kenduri-kendara
(b) Di bandar
a. Amalan gotong-royong
kurang diamalkan oleh masyarakat di bandar kerana
i.
Masyarakat di bandar sibuk dan lebih mengutamakan urusan
dan kepentingan masing-masing
ii.
Masyarakat bandar bersikap individualistik dan suka
berlumba-lumba atau menunjuk-nunjuk kelebihan masing-masing
iii.
Kemewahan menyebabkan mereka menganggap bahawa
pertolongan orang lain tidak diperlukan
iv.
Contohnya majlis perkahwinan diadakan di dewan-dewan atau
hotel-hotel dan penyediaan makanan dilakukan oleh pengusaha-pengusaha makanan
dan bukan lagi jiran tetangga
Cara-cara Menggalakkan
Gotong-royong
(a) Di peringkat sekolah
a. Mengadakan kegiatan
pertanian untuk menggalakkan pelajar-pelajar bertani secara bergotong-royong
b. Membiasakan pelajar
dengan aktiviti-aktiviti yang dapat dilakukan secara bekerjasama seperti
membersihkan dan menghiaskan kawasan sekolah
c. Menggalakkan pelajar
menghayati mata pelajaran Pengetahuan Moral untuk menggalakkan gotong-royong di
kalangan pelajar
(b) Di peringkat institusi pengajian tinggi
a. Mengadakan projek anak
angkat – para siswazah bergotong-royong membersihkan kawasan kampung
b. Bersama-sama bergabung
tenaga dan fikiran untuk memajukan kawasan kampung yang mengadakan projek anak
angkat
(c) Di kawasan-kawasan perumahan
a. Melalui kegiatan Rukun
Tetangga untuk menjaga keselamatan penduduk kawasan tersebut
b. Melalui kegiatan
membersihkan kawasan perumahan yang melibatkan pembersihan longkang, surau, dan
padang permainan untuk keselesaan hidup
c. Menganjurkan sukan/ hari
keluarga di kalangan penduduk
d. Mengadakan ceramah di
masjid, surau, atau dewan tentang pentingnya kerjasama/ gotong-royong
(d) Di peringkat negeri atau negara
a. Kerajaan hendaklah
memperbanyak projek dan aktiviti gotong-royong terutamanya oleh belia-belia
pelbagai kaum
b. Galakan kerjasama di
kementerian dan jabatan kerajaan
Comments
Post a Comment